Slovenská hudobná scéna

Kapela Modus založená v roku 1967 ešte stále žije

Hudobná skupina Modus je ešte stále na hudobnej scéne a dokonca uskutočňuje aj koncerty.

Momentálne hlavnou ich náplňou je organizovanie firemných akcií, eventov.

Ďakujeme Nové Mesto nad Váhom, boli ste super!

Posted by Modus on 1. november 2017

.
Aktuálni členovia kapely MODUS:
Juraj Gregorík – basgitara, spev
Jano Baláž – gitara, spev
Ľubo Stankovský – bicie nástroje, spev
Juraj Zaujec – gitara, spev
Pavol Bartovic – klávesové nástroje
.
História skupiny MODUS
Pôvodné obsadenie skupiny bolo: J. Baláž, T. Berka, E. Kratochvíla, P. Krutek, T. Psota, Ľ. Stankovský, G. Wertlen, M. Žbirka. Skupina na začiatku hrala coververzie populárnych hitov konca šesťdesiatych rokov.
V roku 1972 sa k nej pripojil Ján Lehotský, ktorý sa postupne stal jej lídrom. Repertoár skupiny, ktorá vystupovala v zložení: Baláž, Kaššay, Lehotský, Stankovský, Žbirka, sa začal rozširovať o pôvodné, slovenské piesne. V roku 1973 sa skupina po odchode Kaššaya, Žbirku a Stankovského do orchestra Vlada Valoviča rozpadla. Roku 1974 začal Modus znovu vystupovať v zložení:

 

Ján Baláž – gitara
Ján Lehotský – klávesy
Ľudovít Nosko – basová gitara a spev,
Ľubomír Stankovský – bicie



Vzostup popularity

Vačšie úspechy v slovenskej populárnej hudbe začala mať skupina Modus až v roku 1976, keď sa do nej vrátil Miroslav Žbirka (rytmická gitara a spev) a prišiel Lehotského nový spevácky objav, speváčka Marika Gombitová.

V sedemdesiatych rokoch prevažovali na popredných miestach rebríčkov v hitparádach československej populárnej hudby coververzie zahraničných hitov s českými (slovenskými) textami. Skupina Modus sa rozhodla produkovať pôvodnú slovenskú hudbu. Janko Lehotský ako jej hudobný skladateľ vtedy nadviazal spoluprácu s textármi Borisom Filanom, Ľubošom Zemanom a hlavne s Kamilom Peterajom, ktorý sa postupne stal dvorným textárom skupiny Modus. Skupina nahrala niekoľko nových rozhlasových nahrávok a v roku 1977 vyhrala s piesňou „Úsmev“ Bratislavskú lýru.

V roku 1976 sa ku skupine pripojili basgitarista Laco Lučenič a bubeník Dušan Hájek. Skupina sa v tomto zložení stala po hudobnej stránke jednou z najvýraznejších slovenských skupín. V roku 1978 sa zúčastnila Bratislavskej lýry s piesňou „Dievčatá“, v roku 1979 s piesňou „Malý veľký vlak“, v roku 1980 získala skupina bronz so skladbou „Tajomstvo hier“.

Skupina Modus sa vo vtedajšej československej ankete Zlatý slávik umiestnila na 6. (1979), 4. (1980) a 5. (1981) mieste, Miro Žbirka a hlavne Marika Gombitová sa v tomto období v tejto ankete umiestňovali tiež na popredných miestach. Nasledovali koncertné turné hlavne po vtedajších krajinách východného bloku (Bulharsko, Juhoslávia, Maďarsko, ZSSR, Poľsko) ako aj v spriatelených ázijských štátoch (Laos, Vietnam). Mali však aj koncert v NSR a zúčastnili sa na vtedajších festivaloch populárnej hudby Zlatý Orfeus (Bulharsko) a Schlagerfestival v Drážďanoch (NDR).

Boom popularity pôvodnej slovenskej tvorby skupiny Modus, Mariky Gombitovej a Mira Žbirku vznietil záujem verejnosti aj o ďalších umelcov tohto žánru ako Elán, Peter Nagy so skupinou Indigo, neskôr členov inej bratislavskej skupiny osemdesiatych rokov nazvanej Ventil RG, z ktorej neskôr vzišiel napr. Robo Grigorov či skupina Vidiek.
Zlomové obdobie

Zlomovým obdobím v histórii skupiny Modus bol odchod Mira Žbirku s Dušanom Hájkom a Lacom Lučeničom, ktorí založili spolu s Martinom Karvašom skupinu Limit, a automobilová havária Mariky Gombitovej, ktorá v období najvyššej kulminácie popularity skupine Modus znemožnila pravidelné koncertné vystúpenia.

Nasledovalo obdobie osemdesiatych rokov, keď sa v skupine striedali hudobníci a speváci ako Marián Greksa, Milan Vyskočányi, Ivona Novotná, svojim spevom sa zaskvel aj bubeník Ľubomír Stankovský s pesničkou „Ty, ja a môj brat“.

Modus v histórii slovenskej popmusic

Pre históriu slovenskej populárnej hudby má skupina Modus nesporný význam, nakoľko spolu so skupinou Collegium Musicum a Prúdmi Pavla Hammela patrila medzi priekopníkov pôvodnej slovenskej rockovej tvorby sedemdesiatych a prvej polovice osemdesiatych rokov minulého storočia.